Livet set fra en japansk døgnkiosk

❤️❤️❤️❤️ Hovedpersonen i Sayaka Muratas roman Døgnkioskmennesket er efter japansk samfundsmålestok en fuldstændig fiasko. Keiko er ganske vist højt uddannet, men på 18. år løstansat i en døgnkiosk. Hun er en 36-årig kvinde uden hverken mand eller børn. Bekymringen er stor. Både i familien og omgivelserne generelt, hvor man ikke kan få den anderledes kvinde til at passe ind i samfundets normale roller.

Keiko er ikke noget af det, hun burde være. Ikke hustru, mor, forretningskvinde. Til gengæld er hun det, man nok herhjemme ville kalde et diagnosebarn. Empatiløs, ja i det hele taget fuldstændigt og klinisk blottet for følelser. Nærmest psykopatisk brutal i sin rationalitet, som da hun køligt konstaterer (for sig selv), at det havde været hurtigere at få søsterens nyfødte til at holde op med at græde ved hjælp af den lille kniv, som ligger på bordet, end med trøst.

Keiko fungerer kun ét sted – i døgnkiosken. Her forstår hun sin rolle. Forventningerne er klare. Der er en gentagen koreografi, som hun kender til perfektion. Mens hun ikke passer ind i samfundets normer, så passer hun til gengæld perfekt i de arbejdsmæssige. Hun er – i alle celler – et døgnkioskmenneske.

Da hun af hensyn til sine omgivelser forsøger at forlade døgnkiosken, mister hun sin balance og sin integritet. Udflugten ind i det normale liv bliver kort og ulykkelig.

Døgnkioskmennesket er et dobbeltportræt. Bogen viser os både en for os eksotisk kultur præget af en snæver normalitetsopfattelse og samtidig også et menneske, hvis sind og følelsesliv er stort set lige så fremmedartede som kulturen.

Murata har begået en bog, som er bemærkelsesværdigt foruroligende trods sin på overfladen rolige handling.

Sayaka Murata, Døgnkioskmennesket fra forlaget Grif.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s